Motorvej tæt på Tune og Vindinge truer stadig
Det gik som forventet, da Folketinget torsdag skulle debattere et beslutningsforslag fra Dansk Folkeparti, De Radikale, Enhedslisten, SF og Nye Borgerlige om at pålægge regeringen at ophæve arealreservationerne i den sydlige del af Ring 5-transportkorridoren.
Både Socialdemokratiet, Liberal Alliance OG Venstre stemte mod forslaget med henvisning til, at der gennem flere år er foregået en analyse af konsekvenserne og mulighederne af en Ring 5 løsning, der, uanset om det bliver den eller en ”Ring 5½”, kommer til at løbe lige uden for Tune.
Så længe denne analyse ikke er færdig, ville de nævnte partier ikke stemme for at fjerne transportkorridoren.
50 års jubilæum for transportkorridoren
Forslagsstillerne pegede på, at Ring 5-transportkorridoren kan snart fejre 50-års fødselsdag, og at den er fra en tid, hvor man lagde korridorer gennem skove og naturområder, fordi det var billigere at anlægge veje der:
– En motorvej vil give et trafikspring, som vil øge Danmarks udledninger og dermed gøre det vanskeligere at nå målet om at nedbringe udslippet af klimagasser med 70 procent. I alle de år, reservationen har eksisteret, har den medført store indgribende begrænsninger for borgere og myndigheder i de berørte kommuner, påpegede forslagsstillerne.
Stramning af byggeregler
Samtidig blev det understreget, at der de seneste år er sket en stramning af administrationen, så selv små ændringer som eksempelvis byggetilladelse, pålægges særlige begrænsninger med den effekt, at ejendomme, der er beliggende i korridoren, kan være svære at sælge.
Dermed risikerer grundejerne i hele korridoren, der er cirka én kilometer bred fra Helsingør i nord til Køge i syd, at blive stavnsbundne til deres ejendomme.
Og i flere tilfælde, det gælder blandt andre Greve Kommune, omfatter transportkorridoren betydelige dele af kommuners arealer.

Tvivl om lovligheden
Sidst, men ikke mindst, henvistes der til, at Menneskerettighedsdomstol har skabt tvivl om lovligheden af at holde folk hen i uvished i så mange år, hvilket er en yderligere begrundelse for at fjerne arealreservationerne.
– Det er på høje tid, at der kommer en afklaring vedrørende Ring 5-transportkorridoren. Det er helt urimeligt over for de borgere, som i dag er påvirkede af arealreservationerne, at bibeholde reservationerne i årevis. De har et berettiget krav på at vide, om de er købt eller solgt. En ophævelse af arealreservationerne vil gøre det lettere og mere trygt at være borger inden for det én kilometer brede bælte, der udgør arealreservationerne, og kommunerne kan i samarbejde med borgerne udvikle deres områder og nærmiljøer, hedder det i begrundelsen for beslutningsforslaget.
V og S vil vente
Venstre pegede i øvrigt under debatten på, at partiet ikke i de kommende foranstaltninger om en infrastrukturreform vil stå bag forslaget om en Ring 5, men fortsat vil arbejde for en løsning mellem Ringsted og Roskilde.
De eneste helhjertede forkæmpere for Ring 5 var Liberal Alliance, hvor ordføreren pegede på, at en ”5½-løsning” vest om Tune nok var mest sandsynlig.
Såvel Venstre som Socialdemokratiet ville afvente konklusionerne i analysen, der ventes i 2022, før de tager endelig beslutning.