Tune

23 procent af kommunens areal ramt af restriktioner – især Tune er ramt

Greve Kommune har præsenteret sin ”Planstrategi” for de kommende års kommuneplanlægning. Der står dog ikke meget om Tunes fremtid

I planstrategien fremlægger Byrådet sine overordnede mål for kommunens fremtidige udvikling. Strategien sætter den politiske retning for den kommende revision af kommuneplanen.

Det er en række fine overskrifter for, hvad politikerne vil gøre, herunder fokusere på detaihandelsstrukturen og bymidteafgrænsningerne i Greve, Tune og Karlslunde.

Der peges også blandt andet på, at der de senere år er kommet fokus på mulighederne for at etablere en ny motorring 5 i transportkorridoren øst for Tune:

Væk med transportkorridor
– Projektet indgik i den daværende regerings udspil ”Danmarks hovedstad – Initiativer til styrkelse af hovedstadsområdet”, som blev offentliggjort januar 2019. En ny motorvej i transportkorridoren vil forstærke opsplitningen i Greve Kommune og betyde mere støj og nye begrænsninger i kommunens byudviklingsmuligheder. Greve Kommune vil derfor arbejde for at planerne om en motorvej i Ring 5 skrinlægges, hedder det blandt andet i Planstrategien

Indskrænkninger i byudviklingen

Om Tunes fremtidige Byudvikling hedder det, at Tune Fingerplanens reservationer til regional infrastruktur fylder meget i Greve Kommune.

Transportkorridorens reservationer til infrastruktur – eksempelvis Ring 5 – dækker 9 procent af kommunens areal, og området med særlige støjrestriktioner for byudvikling omkring Roskilde Lufthavn udgør cirka 14 procent af kommunens areal:

– Tilsammen betyder reservationerne væsentlige indskrænkninger i byudviklingsmulighederne i næsten en fjerdedel af kommunen, herunder især i Tune. Greve Kommune vil derfor arbejde for at de særlige restriktioner i Fingerplanen ophæves i Tune, oplyses det i planen