Ring 5 Syd spøger for alvor igen
Ifølge TunePostens kilder risikerer blandt andre Tune at blive offer for en politisk ”lokumsaftale”, der helt fjerner ringsvejskorridoren i det rige Nordsjælland, men bevarer den i Syd.
Der florerer et beslutningsforslag med politisk flertal for at fjerne korridoren helt i nord, men til gengæld skal der fortsat være en korridor i syd – i hvert fald indtil kommissorieundersøgelsen af projektet er færdigt.
Det vil kunne tilfredsstille både de konservative og andre borgerlige folketingsmedlemmer valgt i Nordsjælland, da det samtidig åbner for Ring 5 Syd med direkte forbindelse til den konservative næstformand og borgmester Michael Zieglers transportcenter i Høje Taastrup.
Problemet er ikke mindst, at De Radikale alligevel har nikket ja til kommissorieundersøgelsen mod, at den udvides til også at omfatte en række klimafaktorer.
Indsnævring af korridoren
Af et svar fra transportminister Benny Engelbrecht fremgår det, at der ”pågår en to-delt forundersøgelse af Ring 5, hvor den ene del omhandler en såkaldt sydlig Ring 5-motorvejsforbindelse, mens analysen i den nordlige del af korridoren har til formål at forbedre beslutningsgrundlaget for eventuelle indsnævringer af korridoren”:
– Det er blevet besluttet, at forundersøgelsen af den sydlige Ring 5 udvides, så alternativerne bliver belyst mere omfangsrigt. Udvidelsen af undersøgelsen omfatter således en mere grundig analyse af en udbygning af Rute 6, en motorvej mellem Roskilde og Ringsted, en udbygning af Holbækmotorvejen til Roskilde og alternative placeringer af tilslutninger til eksisterende veje, oplyser ministeren.
Samkørselspladser
Desuden indarbejdes en vurdering af vejnettets opkobling på kollektive trafikale knudepunkter, herunder muligheden for større udnyttelse af samkørselspladser, ligesom analysen skal belyse det samlede trafikale billede i hovedstaden på kort og længere sigt, herunder effekterne ved at udbygge indfaldskorridorer og/eller ringforbindelser:
– Som det fremgår af analysernes kommissorier, vil der i den overordnede miljøvurdering af forslagene blive set på påvirkningen af plan- og landskabsforhold, herunder eventuelle Natura-2000- og fredede områder, samt en overordnet vurdering af øvrige afværge- og erstatningsforanstaltninger, skriver ministeren videre til Folketingets Transportudvalg.
Opdateret grundlag
Der vil desuden blive foretaget en overordnet vurdering af de støjmæssige påvirkninger og forslag til at minimere støjgener, ligesom der i undersøgelsen ses på klimaeffekterne af en sydlig Ring 5 og alternativerne, både i anlægsfasen og i den forventede trafikudvikling:
– På den måde skabes et opdateret grundlag med fordele og ulemper ved de for eslåede projekter. Dette grundlag kan efterfølgende benyttes, når der skal træffes beslutning om, hvad der skal gøres for at imødegå de meget betydelige trængselsudfordringer, som trafikanterne dagligt oplever i hovedstadsområdet, skriver ministeren i en kommentar til et oplæg fra blandt andre ”Nej til Ring 5 Syd”, der har haft foretræde i Folketingets Transportudvalg.