Tuneborgere til kamp mod grusgraven
Der er nedsat en strategigruppe, der skal koordinere indsatsen for at forhindre grusgravning helt tæt på skole, fodboldbaner og beboelse.
Næsten 30 var mødt frem, da der forleden var indkaldt til orienteringsmøde blandt de Tuneborgere, der bliver direkte påvirket, hvis det lykkes Region Sjælland at komme igennem med planerne om grusgravning tæt ved den gamle landsby i Tune.
Formålet med mødet var dels at koordinere et høringssvar og dels at nedsætte en strategigruppe, der skal gå forrest i kampen mod grusgraven.
Af høringssvaret, der er sendt til TunePosten, fremgår det blandt andet, at der er mange mangler i høringsmaterialet omkring blandt andet tidsperspektiv, adgangsvejenes placering, og hvordan området efterlades.
Vil ikke sælge til grusgravning
På mødet fremgik det blandt andet, at flere at de interessenter, der ejer jorden omkring Tune Landsby, IKKE er villige til at sælge til grusgravning eller selv udnytte gravetilladelser, og i høringssvaret påpeges det blandt andet, at ”et kortvarigt tidsperspektiv” på eksempelvis to år vil kunne være overkommeligt med støv- og støjgener.
– Ligesom et flot rekreativt område, som udvider Hedeland, kunne afbøde frustrationerne i et længerevarende tidsperspektiv på for eksempel 10 år, hedder det i svaret til myndighederne.
Jorden forurenet af fly
Og så peges der på en generel bekymring for drikkevandsressourcerne i området. En af deltagerne kunne oplyse, at da de skulle bygge i 2006 på en gammel grund i Tune Landsby – og skulle grave ud til kælder – viste det sig, at jorden var forurenet ”klassificeret niveau 3”. Ifølge Greve Kommune var der IKKE kortlagt nogen forurening i området, og der havde aldrig ligget erhverv på grunden. Alligevel skulle jorden skulle køres i depot hos Kara til en voldsom deponipris, da den forurenede jord ikke kunne bruges andre steder.
Årsagen skulle ifølge myndighederne være ”mangeårig forurening med tjærestoffer og tungmetaller i forbindelse med overflyvning fra Roskilde Lufthavn”.
Mange støjgener
Der udtrykkes i høringssvaret også bekymring for støjgener oveni det i forvejen tilladte støjbillede i området fra lufthavnen, Roskilde Racing Center og en måske kommende Ring 5 Syd
Dertil kommer højere risiko for færdselsulykker med de store og meget tunge gruslastvogne:
– Og det er da fuldstændigt urealistisk at skrive, at menneskerne på Tjærebyvej ikke føder børn, som går i skole, understreges det.
– Vi mener, der vil være en VÆSENTLIG påvirkning af miljøet i forbindelse med etablering af grusgrav op af byzonen på Tune Landsby. Samspillet mellem landskab og landsbymiljø forringes væsentlig med grusgravens placering både undervejs men også efterfølgende på grund af sænkningen i området, der jo netop er fredet, da det har en kulturhistorisk bevaringsværdi…
Profit-tænkning
Dertil kommer flere fredede fortidsminder, som gravhøje (Karlshøj ved Museum Sydøstdanmark), stendiger (kan føles historisk 2000 år tilbage) og historiske fæstningsværker (Tunestillingen fra 1. verdenskrig), som bør bevares.
Høringssvaret, der slutter med en opfordring:
– Vi ønsker, det påtænkte graveområde opgives, eller som minimum skal der sikres et afstandskrav på minimum én kilometer fra byzonen i Tune Landsby, så vi bevarer et sundere og renere miljø i byzonen, renere drikkevand samt vores historie, som afspejles i landskabets udvikling gennem mere end 2000 år. Det skal ikke ødelægges af profit-tænkning.
Borgmester Pernille Beckmann siger til TunePosten, at Greve Kommune også som part i sagen via Tune Skole kommer med et høringssvar, der ifølge borgmesteren vikl være kritisk i forhold til grusgravningsplanerne.
SKRIV UNDER!
https://www.skrivunder.net/nej_til_grusgrav_i_tune?
LÆS MERE OM GRUSGRAVNINGEN I NÆSTE NUMMER AF TUNEPOSTENS PAPIRUDGAVE PÅ TORSDAG