Tune

Karlslundes forår begynder med Påskebryg

Årets lokale Påskebryg er en Strandbryg fra Karlslunde Bryglaug

Selv om foråret ifølge kalenderen er ankommet, så er det fortsat en smule koldt uden for.

Men et sikkert tegn på, at foråret er kommet er at Påsken nærmer sig med hastige skridt, og der har da også været travlt i det lille lokale Karlslunde Bryglaug.

Det er mindre end seks år siden, at de fire ejere stod i et bryggers og lavede 30 liter øl pr. gang, og siden er det blevet til mange tusinde liter øl af mange forskellige varianter, som alle med deres navne er forankrede i lokalsamfundene i Greve Kommune.

Der er noget for enhver smag, hvad enten det er HedeboBryg (Tune), MølleBryg (Karlslunde Landsby), KorporalsBryg (Korporalskroen), PræsteBryg (Greve Landsby), KanonBryg (Mosede Fort), Kildebrønde Bryg, Strandbryg eller NisseBryg.

Professionelt niveau

De ambitiøse bryggere er fortsat i gang med at brygge og sælge lokale øl, men i dag på et helt andet professionelt niveau:

– Vi brygger på professionelt udstyr og i 700-800 liter tanke for at følge med efterspørgslen. Vi har igen i år valgt at brygge en lokal Påskeøl, fortæller en af øllaugets grundlæggere John R. Kristensen til TunePosten.

Årets Strandbryg er en Påskebryg med stor fylde, gylden farve og skum og så holder den en fornuftig alkoholprocent:

– Jeg synes det er blevet en vellykket øl og en god ”følgesvend” til påskefrokosten, siger han videre.

Corona har præget salget.

De lokale ølbryggere må dog erkende, at 2020 ikke blev det år, de forventede:

– Indtil 2019 har vi oplevet et stødt stigende salg, men Corona og deraf nedlukninger af restauranter har bestemt gjort et stort indhug i vores salg. Og aflysningen af årets Musikfestival på Greve Musikskole har bestemt også påvirket salget negativt. Vi har dog stadig haft overskud og det er væsentligt for os – fordi vi jo hvert år tilbyder en del sponsorater til lokalmiljøet, lyder budskabet videre.

– Kigger vi tilbage, har vi haft mulighed for at støtte med sponsorater og gaver til Karlslunde Tri, Solrød Svømmeklub, Karlslunde Skoles årlige fodboldturnering, cykelsponsorater, fodbold-legater til talentcamp og meget mere – så vi har søgt at gøre en forskel med dette øl-projekt i lokalområdet, siger John R. Kristensen.

Fokus på smagen i centrum.

Hele konceptet med at brygge lokale øl har bidraget til med at sætte Greve, Tune og Karlslunde på ”landkortet”, og som noget forholdsvis nyt har Karlslunde Bryglaug introduceret specielt udviklede gaveæsker i træ:

– Vi producerer dem selv – så alt er håndlavet, ligesom øllene er håndbryggede og etiketterne blev udskåret i hånden, da de blev designet første gang. Vi forsøger at sikre høj kvalitet i hele produktionskæden. Når man tænker på, at vi har solgt tusindvis af øl hvert år, så bliver det til rigtig mange tusinde flasker øl på fem år. Og vi har heldigvis ikke fået én eneste klage – hverken på smagen og ej heller på kvaliteten slutter John R. Kristensen.