Tunes mailsystem lagt ned af uduelig og inkompetent leverandør
Det, der ikke burde kunne ske i et moderne, gennem digitaliseret samfund, at tusinder af mailadresser var lagt død i dagevis, skete i den forløbne uge for Tune KabelNet
Lad det straks være slået fast. Det var IKKE ledelsen i Tune KabelNet, der svigtede, da deres internetleverandør Gullestrup.net i adskillige døgn optrådte i rollen som amatører, der ikke havde styr på processen, da de opgraderede mailsystemet ”Smartermail”.
Det betød ikke alene, at over 2000 mailadresser i Tune KabelNet blev sat totalt ud af spillet, men også at bestyrelsen blev sat på ”overarbejde”.
I den situation viste det en enorm styrke, at de frivillige ildsjæle i Tune KabelNet i sidste ende var dem, der fandt en løsning – det gjorde Gullestrup ikke.
Opgradering gik helt galt
Tage Lauritzen fra bestyrelsen forklarer, at der lørdag klokken16.41 skete et diskcrash hos Gullestrupnet, som driver TKNs mailservice:
– Disken blev udskiftet og allerede cirka 17.15 var den igen kørende. Men mailsystemet, der bygger på ”Smartermail version 15”, fra Smartertools, viste sig i løbet af søndagen ikke at fungere alligevel. En del mailkonti var for eksempel uventet låst. Gullestrupnet trak hurtigt leverandøren Smartertools ind og fik anvist at opgradere til ”Smartermail version 17”. Så en opgradering var nødvendig. Der blev arbejdet på dette hele resten af søndagen og først på mandagen. Det tog så lang tid, fordi der dels skulle konverteres en række filer til nyt format, foruden at backuppen skulle indlæses, forklarer Tage Lauritzen.
Flaskehals
Derefter viste det sig, at en større genskabelse fra et backup-system var en direkte flaskehals:
– Efter forsøg på denne upgrade kom systemet slet ikke ordentligt op at køre, hvilket stod klart mandag eftermiddag. Der blev lukket helt af for tilgang udefra for at give analytikerne fra Smartertools arbejdsro. Man valgte derfor, efter flere forsøg, tirsdag at iværksætte genskabelse baseret på en “ren” backup, en sikkerhedskopi taget natten inden crashet, og samtlige mails i alle mailkontis mapper blev gendannet, inden der blev lukket op, forklarer Tage videre.
Forfra
Det arbejde blev så efter en del forsøg og tests igangsat tirsdag aften og kørte i 31 timer indtil torsdag morgen, hvor systemet ikke kunne starte op:
– Supporterne fra Smartertools henviste til at deres udviklere måtte løse dette. What ?!?!?
Torsdag formiddag blev det så besluttet at adskillehardwareansvaret for systemet helt fra systemansvaret for mailsystemet – Gullestrupnet.
Det betyder i praksis, at systemet er gendannet i et datacenter, hvor der stort set ikke kan forekomme de hardwarefejl, der lagde systemet ned i første omgang, og ssystemet er så blevet gendannet på basis af version 15:
Klar sent lørdag
For at komme hurtigst muligt i gang for brugerne, er alle mail-konti lagt på, så brugerne kan bruge systemet, sende og hente, og først derefter indlæses så alle de mails, folk har i deres mapper på serveren, fra backup’en:
– Men vi venter ikke med at give folk adgang til mailsystemet. Derefter køres backup ind, og dét vil vare til sent lørdag, slutter Tage Lauritzen
KOMMENTAR:
Tunes mail-leverandør er en flok lallende og uduelige amatører
Det burde være totalt utænkeligt i en digital tid, at borgenes mailkonti sættes ud af spillet i adskillige dage. Mange borgere og virksomheder er næsten totalt afhængige i forhold til, at kontakter kan komme i forbindelse med dem.
Ikke alene kunne de ikke komme i kontakt med dem, men de fik at vide, at de enkelte e-mailadresser ikke længere eksisterer.
I en moderne verden er adgang til mailkontoen næsten lige så vigtig som adgangen til el og vand, men Gullerup.net, der leverer internet og e-mail til TKN optrådte totalt uansvarligt uden at sikre sig den nødvendige back-up, inden et nyt mailsystem blev taget i brug.
Urimelig passivitet
Ikke mindst undlod man at handle hurtigt og resolut, da det viste sig, at det nye system ikke virkede, og at det ikke var prøvekørt, INDEN det blev taget i brug ved at køre det gamle- og det nye system parallelt.
Bestyrelsen i TKN er ganske vist uskyldige i Gullestrup-nets uduelighed, men bestyrelsen burde nok have forlangt det gamle system tilbageført STRAKS, da det nye ikke virkede.
Det må derfor være et krav fra TKNs medlemmer, at der umiddelbart med henvisning til manglende overholdelse af kontrakten findes en ny internetleverandør og et nyt mailsystem.
Klamphuggere
Man må konstatere, at Egon Olsen har udtrykt sin mening om lignende amatørisme på følgende vis:
– Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere, talentløse skiderikker, impotente grødbønder, småbørnspædagoger og socialdemokrater!
Nedenstående er anmeldelser af Gullestrupnet på Trustpilot
