Tune

Nej til Ring 5 advarer mod fast HH-forbindelse

Foreningen Nej Til Ring 5 efterlyser sager fra lodsejere i transportkorridoren, som har fået afslag på et specifikt projekt og hvor afslaget har været begrundet med transportkorridoren.

Sagerne skal ifølge Kirsten Nymann bruges til dels at påvise, at transportkorridoren pålægger lodsejernes konkrete og væsentlige begrænsninger og dels kortlægge mulige fejl i kommunernes forvaltning af korridoren.

– Der kan være tale om eksempelvis byggeprojekter, etablering af erhverv, skovrejsning eller anden naturetablering og låneansøgninger, fortæller Kirsten Nymann.

Der er også interesse for projekter, hvor afslaget er begrundet med et af de særligt udpegede naturområder, som ligger i/ved transportkorridoren – Natura 2000-områder.

Nej til HH-forbindelse

Og så har folkene bag Nej til Ring 5 – hele korridoren – advaret mod planerne om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg i form af vej- og jernbanetunneler.

Repræsentanter for svenske og danske myndigheder har for nylig præsenteret en analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, hvori det foreslås, at der anlægges to tunneller til henholdsvis jernbane og motorvej. Prisen for det samlede projekt er opgjort til 42 milliarder kroner.

– Samfundsøkonomien er tvivlsom. Ikke overraskende er der et mindre samfundsøkonomisk overskud ved vejforbindelsen og et samfundsøkonomisk underskud ved jernbaneforbindelsen, siger Kirsten Nymann, der henviser til, at projektet kun kan realiseres, hvis der ydes markante statstilskud – altså skatteborgerpenge.

Snyder på vægtskålen

Samtidig peger Nej til Ring 5 på, at det er mistænkeligt, at rapporten konkluderer, at en HH-vejforbindelse kun i mindre omfang vil øge trafikken på Helsingørmotorvejen og den nordlige del af Ring 3. Rapporten vurderer, at trafikstigningen IKKE vil udløse behov for at udbygge strækningerne:
– I foreningen Nej Til Ring 5 tror vi ikke på den vurdering. Der er i dag stor eksport af svensk industrigods ud af havnene i Trelleborg og Malmø. Store dele af denne eksport vil blive overflyttet fra skibstransport ud af Sverige til lastbiltransport gennem motorvejssystemet i hovedstadsområdet, fordi HH-forbindelsen i kombination med en Femern-forbindelse skaber en direkte rute for svensk industrigods fra Sverige til Tyskland/Europa. Vi har opgjort det til 3360 lastbiler pr. døgn, der vil blive overflyttet fra Sverige til Sjælland. Det svarer til en forøgelse af lastbiltransporten på Køge Bugt Motorvejen med cirka 28 procent, oplyser Kirsten Nymann.

Salamitaktik

Nej til Ring 5 mener, at analysen er en del af en salamitaktik, hvor man prøver at gøre HH-forbindelsen spiselig for senere at erkende, at godstrafikken steg betydeligt:
– Det vil man så bruge som et argument for også at anlægge en Ring 5, der vil fuldende den direkte vej for svensk industrieksport over dansk jord.  Derfor er konklusionen klar – at Folketinget skal takke nej til HH-forbindelsen: Den er dyr. Den modarbejder Danmarks klimamålsætninger. Og den gør Sjælland til transitland for svensk godstransport, slutter Naj til Ring 5.