Tune

KLAR krøb til korset i kampen om måleraflæsning

Det lykkedes ikke KLAR Forsyning at bruge borgerne til at afpresse Tune Vandværk for måleroplysninger

I en orientering om måleraflæsning udsendte KLAR Forsyning i slutningen af december et brev til Tuneborgerne om, at KLAR Forsyning havde udsendt aflæsningskort for spildevand.

– Baggrunden er, at det ikke har været muligt at få en aftale mellem parterne på plads, på trods af velvilje fra vandværkets side af. Aflæsninger af vandmålerne skal derfor aflæses manuelt til KLAR Forsyning, også selv om du/I har en fjernaflæst måler. Vandværket udsender aflæsningskort omkring den 22/12-2020. Samt aflæser alle elektroniske målere (Kamstrup måler) den 28-12-2020…

Urimeligt over for borgerne

Sådan skrev KLAR Forsyning til Tuneborgerne, og det affødte stor undren hos mange – herunder TunePostens redaktør, der opfordrede til at sende nedenstående brev til KLAR Forsyning:

– Undertegnede ejer af Egevej 3 i Tune meddeler hermed, at KLAR Forsyning kan indhentede de ønskede oplysninger om ejendommens vandforbrug hos Tune Vandværk.

Der ER foretaget den nødvendige aflæsning, og det er komplet urimeligt over for borgerne, når KLAR Forsyning kræver dobbelt og unødvendigt arbejde alene, fordi man ikke vil betale det beløb i administrationsbidrag, som det tidligere er sket…

Opfordring til boykot

Samtidig var der en opfordring på ”Det sker i Tune” til ”BOYKOT KLAR’s NASSERØVE”:

– Det er et udtryk for skingrende bureaukratisk vanvid, for de pågældende oplysninger kan de bare henvende sig til Tune Vandværk for at hente, som det altid er foregået.  Enten har TuneBorgerne selv været ude og aflæse til Tune Vandværk, eller også sker aflæsningen automatisk, fordi Tune Vandværk i disse år investerer flere millioner kroner i automatisk aflæsning.

Enighed ikke mulig

Af et svar på henvendelsen til KLAR Forsyning fremgik det:

– Som skrevet på det fremsendte aflæsningskort er vi desværre nødsaget til at bede kunderne i Tune om måleroplysninger for at kunne danne korrekte fakturaer for 2020.

Det har desværre ikke været muligt for Tune Vandværk og KLAR Forsyning at opnå enighed omkring en ny aftale om udveksling af målerdata for 2020. Vi håber dog, at Tune Vandværk og KLAR Forsyning kan opnå enighed om en ny aftale på et senere tidspunkt.

Jeg kan oplyse dig, at KLAR Forsyning har indgået aftale med Greve Vandværk og cirka 40 andre vandværker i KLAR Forsynings område, lød budskabet fra KLAR.

Byrådsmedlem greb ind

TunePosten henvendte sig til Greve Kommunes medlem af bestyrelsen i KLAR Forsyning, byrådsmedlem Torben Hoffmann fra Venstre for en kommentar, men han havde, selv om han er bestyrelsesmedlem, INTET hørt om den pågældende sag.

Han rettede henvendelse til KLAR Forsyning, og så skete der pludselig noget.

Efter få dage fremgik det, at der pludselig var indgået den ønskede aftale, og alle aftagerne af vand i Tune modtog følgende orientering:
– Det er med stor glæde, at vi kan meddele at Tune Vandværk og KLAR Forsyning har opnået en aftale om levering af måleraflæsninger. Den indgåede aftale vil starte allerede for indeværende års aflæsning, og det er derfor aftalt med KLAR Forsyning, at der IKKE skal aflæses målerstand særskilt til KLAR Forsyning.

Hvis du/I allerede har aflæst til KLAR Forsyning, vil der tages højde for dette, og vi undskylder det besvær, det har medført.

Tune Vandværk vil fremover sørge for at Jeres aflæste målerstand for vandforbrug bliver leveret til KLAR Forsyning.  Der skal derfor kun aflæses til Tune Vandværk for 2020 og fremover.

Hemmelig aftale?

Hvad aftalen går ud på, er indtil videre hemmeligt, men TunePosten vil gennem reglerne om aktindsigt forsøge at få adgang til indholdet af aftalen, da KLAR Forsyning er et fælleskommunalt selskab og derfor bør være omfattet om åbenhed i den offentlige forvaltning.