Tune Skole er kommet godt gennem de første corona-måneder
Borgmester Pernille Beckmann har sammen med formanden for Skole- og Børneudvalget, Claus Jensen, besøgt Tune Skole “Højen” for at høre om erfaringerne under coronakrisen. Skolens leder Vibeke Havre kunne blandt andet fortælle, at skolen under de første måneder af coronakrisen har været priviligeret ved kun at have halve klasser:
– Det gør noget fantastisk godt for vores børn og personalet. Der er en helt anden ro. Det skyldes både, at de sidder i små hold, men også at de er meget uden for. Vi har stort set gennem hele skoleåret måttet sende 5-7 børn hjem hver eneste dag med ondt i hovedet, eller ondt i maven og lignende ting, men under coronakrisen har vi højst sendt to børn hjem i alt på grund af sygdom, fortæller skolenlederen.

Færre konflikter
Tune Skole har gennem de senere år arbejdet meget på holddannelse, og coronakrisen har åbnet øjnene for, at det skal der gøres endnu mere ved i fremtiden:
– Vi kan dele eleverne meget mere i dagligdagen. Måske ikke i så små hold, som under coronakrisen, men i mindre hold end vi gør til daglig. Der er meget mere ro over det hele, så de børn, der ofte kommer i konflikt og har det svært, dem opdager vi reelt ikke i øjeblikket, fordi de ikke bliver så anspændte, og stressfaktoren at komme ned på nærmest nul, sagde Vibeke Havre.

Mere rolig start på dagen
Hun pegede også på, at det ved eksempelvis skolen for de små elever på Lunden har givet nogle fordele, at der står voksne og tager imod eleverne allerede i døren, hvor forældrene afleverer dem:
– Det giver en mere rolig start på dagen, og lærerne har i højere grad kunnet tage styringen fra begyndelsen. Der er ingen tvivl om, at det også giver fordele, at børnene er så meget ude. Der er højere til loftet i bogstaveligste forstand, og er man lidt presset, er der forskel på at være lukket inde i et lokale med fire vægge omkring sig eller være ude i den fri luft. Det er noget af det, som jeg tror, vi vil holde fast i mere af i undervisningen.

It-undervisning hos især de ældre elever
Også lærerne har lært noget under fraværet fra skolen, og det gælder ikke mindst på det digitale område:
– De er ikke mindst blevet mere sikre i den digitale del af undervisningen. Vi synes alt i alt at den digitale undervisning har fungeret godt. Det har selvfølgelig været en proces, der har rykket lærerne meget – fra eleverne blev sendt hjem og til i dag. Fra at man måske i starten for nogle læreres vedkommende sendte eleverne en række opgaver, er der kommet mere styr på tingene. Flere og flere lærere har benyttet sig af online undervisning, hvor de kunne være i kontakt med eleverne. Det har især været anvendt hos de store elever. Og det er lykkedes stort set at få alle i gang aktivt med via skærmen, siger Vibeke Havre.
Fra klasser til årgangshold
Pernille Beckmann lagde ikke skjul på, at det havde været spændende at besøge de forskellige skoler i kommune og høre om de erfaringer, der er gjort under corona-krisen:
– Jeg tror faktisk, at vi, når vi kommer på den anden side af corona-krisen, har lært en masse, vi kan bruge i fremtiden. Det gælder ikke mindst omkring holddannelse, hvor nogle skoler ligefrem stiller spørgsmålstegn ved, om der i fremtiden skal være egentlig klassedanne, eller om der skal være ”årgange”, hvorefter eleverne så ud fra forskellige kriterier opdeles i hold, der kan ændres flere gange i løbet af skoleåret, siger borgmesteren til TunePosten.

Lærerne mere online-sikre
Hun er også overbevist om, ud fra de meldinger hun har fået på skolerne, at corona-krisen har tvunget lærerne til i højere grad at tænke i digitale baner og dermed udnytte den moderne teknologi bedre:
– I hvert fald lyder det fra flere skoler, at lærerne føler sig mere sikre i brugen af ikke mindst online undervisning. Et er jeg ikke i tvivl om i fremtiden bliver til fordel for både lærere og eleverne, lyder det fra borgmesteren
