Tune

Flere kunder i butikken opvejer ikke mistede festmiddage

Corona krisen har været noget af en blandet oplevelse for mange af butikkerne i TuneCenter. De har på den ene side oplevet, at Tuneborgerne har handlet lokalt som aldrig før og dermed støttet det lokale handelsliv.

På den anden side har eksempelvis slagteren og bageren mistet en hel del af den omsætning, som er så vigtig for deres butikker ud over den i handel med kunderne.

For Centerbageren er det de mange erhvervskunder, der om morgenen har fået leveret frisk bagerbrød til deres virksomheder. De har fortsat lukket.

Og for Tuneslagteren er det de mange festmiddage ved eksempelvis konfirmationer og bryllupper, der har mistet leverancerne til.

Tuneborgerne handler lokalt

Kim og Brian siger om de første to måneder med coronakrisen, at de tydeligt har fornemmet, at kunderne handler mere lokalt, og peger på, at det måske skyldes, at de store centre er lukkede:

– Men nu håber vi, at det holder ved efter krisen, når den engang er overstået. Jeg er ikke i tvivl om, at folk støtter mere op om det lokale handelsliv. Vi har i dagligdagen kunnet mærke flere kunder i butikken og en stigende omsætning. Problemet er, at vi ikke har al vores mad ”ud af huset”. Konfirmationerne i hele maj måned er aflyst. Der er ingen, der holder fester, og i det hele taget er den del af vores forretning gået i stå. Vi er dog begyndt at få lidt igen, men det er forholdsvis små selskaber på seks-syv-otte personer, og ikke op til 100 personer, som vi ofte oplever, siger Kim til TunePosten.

Mangler flødeskummet

Han har ikke de sidste to måneder lavede mad til flere end ti personer, det er et fåtal i forhold til, hvad vi plejer at have:

– Sådan lidt firkantet sagt, så mangler vi flødeskummet. Vi har endnu ikke 100 procent gjort tabet op, men jeg vil skyde på, at vi samlet har mistet omkring 20 procent af omsætningen i maj, og det kan ikke opvejes af den daglige handel. Til gengæld har vi været lidt heldige med vejret, hvor der jo er begyndt at komme lidt gang i grillen hjemme hos Tuneborgerne, og det kan vi mærke lige med det samme. Vi har solgt rigtig meget grillmad, siger Kim.

Populære egnsretter

Til daglig er der også salg i de mange egnsretter, som folk bare skal varme, og som de kan bestille til levering hjemme:
– Men det er tydeligt, at der også er andre i byen der leverer take-away. De har haft stor succes med det og gør det super fedt. Derfor har vi koncentreret os mere i dagligdagen om selve butikkens salg. Vi kan ikke nå det hele, vi har kun to arme og to ben, og vi skal både passe butikken og selv producere varer som eksempelvis vores egen hamburgerryg. Det er tydeligt, at vi har haft flere ekspeditioner i gennemsnit pr. dag, end vi havde inden krisen. Faktisk op til 25 procent flere ekspeditioner, men det er også fordi Tunes befolkning har valgt at støtte det lokale handelsliv, og det håber vi varer ved også efter krisen, slutter Kim.