Uværdigt for Danmarks Bedste Fællesskab
De lokale erhvervsdrivende kæmper for at holde deres virksomheder kørende gennem coronakrisen, men der er kunder, der optræder ubehøvlet og hensynsløst
De lokale butikker og cafeer har for alvor oplevet følgerne af coronavirus. Bekkers Kaffebar er lukket frem til tidligst 15. april, og Café Conrad i TuneHallen sælger kun take away.
Men også i SuperBrugsen mærker man følgerne, og uddeler Bjarne Damgaard har udsendt følgende opfordring:
– Vi elsker mange kunder, men i disse tider må jeg henstille til, at kunderne ændrer adfærd, når de handler i SuperBrugsen Tune.
Kom lidt færre
Bjarne Damgaard henvender sig i et direkte sprog til kunderne:

– Og ja, det gælder også dig. Ikke kun naboen og dem, vi hører om i medierne. Vi ser hele familier og kunder, der kommer 2-3 ad gangen. Du er nødsaget til at forstå, at vi alle har et ansvar. Tænk på, at der i disse dage kommer cirka 1500 mennesker igennem butikken, når I kommer flere ad gangen. Er det nødvendigt, at I kommer så mange? spørger uddeleren.
Pas på hinanden
For at passe på hinanden og på personalet opfordrer han til:
– Følg myndighedernes anvisninger og vask hænder ofte eller brug håndsprit.
– Hold afstand i køen
– Kom gerne kun 1 person ad gangen for at handle
– Hold afstand til hinanden og personalet .
– Betal med kort eller Coop App – undgå kontanter
Kedelige tilfælde
Men det er ikke alle kunder, der har forstået budskabet. Den tidligere formand for Tune Brugsforening, Torben Weiss, fortalte på Facebook om situationen om følgende oplevelse:

– Jeg er dybt rystet. Der har de sidste par dage været nogle kedelige tilfælde i SuperBrugsen, hvor kunder simpelthen har overfuset personalet, fordi de er blevet bedt om at respektere de ganske få og enkelte tiltag, der er taget for at beskytte os alle. Disse regler er kun lavet for at tage hensyn til både personale og kunder, og ikke for at genere nogen, skriver Torben Weiss.
Urimeligt og uanstændigt
Han peger på, at ”personalet knokler” i øjeblikket langt mere, end man kan forvente af dem, for at holde det hele gående – og sørge for at butikken stadig kan holde åbent:
– Det er derfor ganske urimeligt og uanstændigt, at de skal udsættes for verbale overfald fra kunderne. Jeg har i min tidligere 38 år i Tune Brugsforenings bestyrelse da heller aldrig oplevet noget lignende. Vi har godt nok heller ikke haft en lignende situation – men alligevel. Det er ganske enkelt fuldstændigt grotesk og uacceptabelt, og det kan vel ikke siges meget bedre end vor kære Dronning Margrethe gjorde det forleden aften ”det kan vi ikke være bekendt”
Brev sendes til kunderne
Arne Sørensen fra den lokale vvs-virksomhed, MAINZ, har ligefrem udfærdiget et brev, der sendes til kunderne, FØR der udføres en opgave:

– Danmark står i en helt særlig situation, og regeringen har derfor igangsat en lang række initiativer for at inddæmme spredningen af coronavirus. Mainz VVS følger alle anbefalinger fra myndighederne samtidig med, at vi indtil videre forsætter med at udføre vores arbejde og servicere vores kunder. Samtidig gør vi alt, hvad vi kan, for at passe på vores kunder og medarbejdere. Mainz VVS vil derfor gerne informere vores kunder om, hvad vi vil gøre for, at vi kan passe på hinanden, og hvad vi forventer, at vores kunder gør, hedder det i brevet.
Opgaver er ikke kontaktkrævende
Arne Sørensen erkender videre, at ingen af opgaverne er kontakt krævende, og derfor kan man som udgangspunkt udføre opgaver, hvis blot medarbejderne er alene i de pågældende rum og en række regler overholdes – regler som medarbejderens hos MAINZ VVS overholder:
– Vask dine hænder tit eller brug håndsprit.
– Host eller nys i dit ærme-ikke i dine hænder.
– Undgå håndtryk, kindkys og kram-begræns den fysiske kontakt.
– Vær opmærksom på rengøring-både hjemme og på arbejds pladsen
Krav til kunderne
Derfor beder Arne Sørensen kunder om:
– Har du været ude at rejse for nylig, skal du kontakte os inden vores besøg.
– Er der anden risiko for smitte skal dette oplyses inden vores besøg eller opgaven op startes.
– Alt fysisk kontakt skal undgås
– Du kan som kunde lægge en nøgle, der giver os adgang til at gå ind uden din tilstedeværelse på adresse. Hermed undgås fysisk kontakt.
– Er du hjemme, når vores medarbejder kommer for at udføre en opgave, bedes du lukke dem ind, men efter følgende holde afstand og befinde dig i et andet lokale under vores besøg.
Kæmpe succes for Café Conrad
Mens Niclas Bekker sammen med sin kompagnon Peter Weiss har valgt at lukke foreløbig i en måneds tid frem til 15. april, så har Café Conrad i TuneHallen travlt som aldrig før:

– Vi har haft voldsomt travlt, efter at Tuneborgerne for alvor har fået øjnene op for vores takeaway tilbud. Alene til ”stegt flæsk” havde vi 92 bestillinger og flere andre dage over 70. Det virker fint, at vi fordeler afhentningen over et par timer, og vi agter selvfølgelig at fortsætte med dette tilbud de kommende uger, fortæller Michael fra Café Conrad til TunePosten.