Handicappet pige ramt af urimelig støjzone om Roskilde Lufthavn
Unødvendig støjzone smadrer tvinger familie med handicappet barn fra hus og hjem.
En sag der også trækker tråde til Tunes status med manglende udviklingsmuligheder til blandt andet et plejehjem
En gruppe beboere fra Hastrup har sendt Folketinget en henvendelse, hvor der peges på, at de rigide – og i forhold til nuværende og fremtid trafik komplet unødvendige – støjzoner rundt om Roskilde Lufthavn nu truer fremtiden for en lille familie i byen.
Den lille familie bor på en ejendom med en stor grund og ønsker at bygge en handicapvenlig bolig, som er nødvendig for, at de selv kan fortsætte med at tage sig af deres 14-årige handicappede datter, der er opvokset på stedet. – Det kan de ikke alene af den grund, at Københavns Lufthavne med Erhvervsministeriets opbakning helt siden opførelsen af Roskilde Lufthavn har opretholdt et grotesk stort støjkonsekvensområde i Fingerplanen med store omkostninger for lokalbefolkningen som følge, skriver beboerne blandt andet til udvalget.
Pigen er nu blevet så stor, at hun ikke længere kan bæres op på første sal i det idylliske bondehus, som ikke kan ombygges, så det bliver handicapvenligt.
Langt uden for reel støjzone
Siden lufthavnen blev opført omkring 1973, har der maksimalt været godt 87.000 operationer på et år. Men alligevel har støjkonsekvensområdet været udlagt til et MEGET større antal operationer, end der tydeligvis er behov for.
Den seneste støjberegning af den reelle trafik stammer fra 2011, hvor der var knap 63.000 operationer, dog meget få af disse med store fly, og Hastrup befinder sig langt udenfor zonen med en reel støjbelastning:
– Det er selvfølgelig altid dejligt for en virksomhed at have albuerum, hvis den engang i fremtiden skulle få lyst til at udvide. Men hvilke andre virksomheder stryges så gavmildt med hårene pa andres bekostning? Det er nemlig ikke en gratis omgang. “reservationen” til støj i det meste af den grønne kile mellem Roskilde og Køge betyder, at grundejere ikke kan udnytte deres ejendomme, som alle andre grundejere kan. Kommunerne i området kan heller ikke planlægge for nye boliger og institutioner, selv om behovet er der – og selv om støjen er fiktiv og har været det i 46 år, forklarer beboerne!

Støjzonerne omkring Roskilde Lufthavn
Mange ulovligheder
Af et bilag til henvendelsen til Folketinget fremgår det blandt andet, at Roskilde Lufthavn er dimensioneret til 200.000 flyvninger – heraf 25.000 på max 30 tons (rute- og chartermaskiner). Der er i dag dog kun tilladelse til godt 2500 ”operationer” – starter/landinger med de store fly. Kun cirka halvdelen af de tilladte starter/landinger med de store fly benyttes. Der er altså ikke brug for dem.
I 1973 blev lufthavnen etableret, men det var uden den lovpligtige regionplan, kommuneplan og lokalplan, og et restriktionsområde på 72,7 kvadratkilometer blev lagt ned over eksisterende boliger, uden at restriktionerne tinglyses på de berørte ejendomme.
Først i 1992 fik lufthavnen en miljøgodkendelse.
Ulovlig forlængelse af start/landingsbane
I 1997 vedtog Roskilde Amt uden forudgående VVM tillæg mulighed for at forlænge den ene landingsbane med 300 meter – fra 1500 meter til 1800 meter – og udvide trafikken fra det daværende loft på 121.000 operationer tillagt en stigning på næsten en tidobling af de daværende lovlige 2.662 fly over 10 tons til 25.000 operationer (i alt 143.000 årlige operationer).
Naboerne klagede over afgørelsen, og Naturklagenævnet afgjorde, at amtets beslutning om, at der ikke skal gennemføres VVM er truffet på et forkert grundlag, men lufthavnen har altså uden at have fået tilladelse udvidet landingsbanen med de 300 meter. Det er altså ”lettere at få tilgivelse end tilladelse”
Konservativ minister på vildspor
Sidste år udsendte den daværende erhvervsminister Rasmus Jarlov fra De Konservative forslag til Fingerplan 2019 med et nyt støjkonsekvensområde, som på Roskilde og Greve Kommuners opfordring giver mulighed for byggeri i Tune, Gadstrup og Vor Frue.
Der var Hastrup kommet ud af den begrænsende støjkonsekvenszone.
Til gengæld pustede Fingerplanen støjkonsekvensområdet op til det maksimale alle andre steder, da der blev taget udgangspunkt i en udvidelse fra de tilladte 2.662 til hele 60.000 årlige operationer med rute-, charter- og fragtfly!
Da kommunerne, naboer og organisationer gør indsigelse mod udvidelserne, beslutter ministeren at fastholde den gamle – og altså komplet urealistiske – dobbelte støjkonsekvenszone fra 1998.
Svært at forstå
Ifølge Stop Støjen har Roskilde Lufthavn i dens levetid begået mindst ti lovbrud i administrationen af lufthavnen:
– Det er vores klare indtryk, at det er sket på anmodning fra Københavns Lufthavne A/S, som har været aktivt medvirkende i forsøget på at omgå loven. Det er meget svært som naboer at forstå, hvorfor vi i et retssamfund skal opleve denne favorisering af en privat virksomhed og manglende beskyttelse af naturen, miljøet/den grønne kile samt naboers rettigheder, lyder budskabet.