Menneskerettighedsdom kan måske redde Tune fra både Ring 5 og støjzoner
Dom ved Menneskerettighedsdomstol kan lægge bombe under arealreservationer. Dommen ank måske anvendes for Tune mod ring 5 og lufthavnen
Et flertal af partier i Folketinget vil nedlægge transportkorridoren til Ring5, men de har ikke mandater nok.
De Radikale, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, SF, Alternative og Enhedslisten har stillet et beslutningsforslag om at ophæve arealreservationer i den sydlige Ring 5-transportkorridor, der om få år kan fejre 50-årsfødselsdag.
Den stammer fra en tid, hvor man lagde korridorer gennem skove og naturområder, fordi det var billigere at anlægge veje der, og forslagsstillerne peger på, at en Ring 5 vil give et trafikspring, som vil øge Danmarks CO2-udledninger og dermed gøre det vanskeligere at nå målet om at nedbringe udslippet af klimagasser med 70 procent.
Særlige begrænsinger
Det helt store problem med en transportkorridor er imidlertid, at den i alle de år, reservationen har eksisteret, har betydet store og meget indgribende begrænsninger for borgere og myndigheder i de berørte kommuner.
Der er blandt andet de seneste år sket en stramning, så selv små ændringer og byggetilladelser pålægges særlige begrænsninger med den effekt, at ejendomme, der er beliggende i korridoren, kan være svære at sælge.
Det er altså grundejerne i hele bæltet, som risikerer at blive stavnsbundet til deres ejendomme, men uden at staten har betalt for den ekspropriation, der i realiteten er tale om
Bombe under transportkorridorer
I den forbindelse er en dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol meget interessant og kan være en regulær bombe under både nuværende og fremtidige udlægninger af transportkorridorer og andre offentlige anlægsprojekter.
Dommen, der drejer sig om såkaldt ’anticiperet ekspropriation’(foregreben ekspropriation),
har nemlig skabt tvivl om lovligheden af at holde folk hen i uvished i så mange år, og det er ifølge forslagsstillerne til beslutningsforslaget om Ring5 en yderligere begrundelse for at fjerne arealreservationerne’.
– Det er på høje tid, at der kommer en afklaring vedrørende Ring 5-transportkorridoren. Det er helt urimeligt over for de borgere, som i dag er påvirkede af arealreservationerne, at bibeholde reservationerne i årevis. De har et berettiget krav på at vide, om de er købt eller solgt, lyder budskabet fra forslagsstillerne.
Èn kilometer bredt bælte
Der peges på, at en ophævelse af arealreservationerne vil gøre det lettere og mere trygt at være borger inden for det én kilometer brede bælte, der udgør arealreservationerne, og kommunerne kan i samarbejde med borgerne udvikle deres områder og nærmiljøer.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fastslog i dommen Sporrong og Lönnroth v. Sverige fra den 23. september 1982, at der er grænser for, hvor længe myndighederne kan reservere muligheder for etablering af infrastrukturanlæg.
Der kan være tale om en såkaldt ’anticiperet ekspropriation’, og arealreservationen til Ring 5 har eksisteret i 46 år, altså også før den nævnte sag i Sverige blev afgjort.
I øvrigt går arealreservationen til Ring 5 gennem eller tæt forbi seks Natura 2000 områder, og det fremgår af Miljøstyrelsens vejledning, at der er direkte forbud mod planlægning af vejanlæg i Natura 2000 områder.
Ugler i mosen?
Martin Lidegaard har i øvrigt bedt ministeren oplyse, der foreligger en juridisk vurdering af, om det er lovligt at opretholde transportkorridoren i så lang tid, som det har været tilfældet.
Noget tyder på, at en sådan juridisk vurdering IKKE findes, for Martin Lidegaard har måttet vente meget længere på svar, end der er sædvanligt.
Det kunne tyde på, at der er ’ugler i mosen’, og at man i øjeblikket i ministeriet forsøger at finde en ud/omvej på problemet
Også lufthavne
Det er i øvrigt en vurdering, der også kan få betydning for andre områder. Eksempelvis realreservationerne i forbindelse med støjzoner omkring lufthavne.
Der har gennem 50 år været udlagt støjzoner omkring Roskilde Lufthavn med stærke restriktioner for flere byer i området, men for mange tusind flere fly, end der reelt benytter lufthavnen.
Det har ramt Tune, der blandt andet ikke kan bygge plejehjem og senior boliger på grunden ved Tunehallen, men måske der nu er håb forude for enden af tunnelen.
Svar på Lokalrådets foretræde
Som tidligere nævnt i TunePosten har en deputation fra Tune Lokalrådsforening været i foretræde i Folketingets Transportudvalg og præsenteret en række argumenter mod Ring 5.

Transportudvalget har bedt transportminister Benny Engelbrecht kommentere på Tune Lokalrådsforenings beregning af, at en Ring 5 Syd vil aflaste Køge Bugt Motorvejen med kun 2,7 procent, og ministeren oplyser, at Vejdirektoratet på nuværende tidspunkt er i gang med at gennemføre forundersøgelse af ”en mulig sydlig Ring 5 motorvejsforbindelse”.
I forbindelse med forundersøgelsen foretages trafikmodelberegninger af projektforslag, alternativer og etapeløsninger med den nyeste version af OTM-modellen.
Større aflastning
Ifølge ministeren beskrives i analysen ”trafikkens omfang og fordeling samt de forventede effekter på rejsetid, trafikarbejde og trafiksikkerheden sammenholdt med 0-alternativet, samt forventninger til aflastning af det omkringliggende vejnet”.

Forundersøgelsen ventes afsluttet i 2021.
– I Vejdirektoratets trafikale analyse af Hovedstadsområdet fra 2016 vurderes forskellige scenarier for udbygning af ringforbindelserne i hovedstadsområdet. Ved en etablering af en sydlig Ring 5 i kombination med en udbygning af den nordlige del af Ring 4 og en anlagt Frederikssundsmotorvej mellem Tværvej og Frederikssund ventes aflastningen af Køge Bugt Motorvejen i år 2025 at være mellem 3.000 og 20.000 køretøjer på et hverdagsdøgn afhængig af, hvilken del af strækningen, der kigges på. Dette svarer til en aflastning på cirka 4-21 procent, oplyser transportministeren.