Tune

Greve Kommune vil sende hundredevis tonstunge gruslastbiler gennem Tune

Rådhuset har givet tilladelse til, at cirka 40 store lastbiler fyldt med grus daglig sendes gennem Tune de kommende ti år

Man må formode, at det må have været i et anfald af lettere sindsforvirring, at en medarbejder ved Greve Kommune har givet tilladelse til at anvende vejen fra Roskildevej til Vinterrasserne ved Roskildevej 64 som adgangsvej til en kommende grusgrav.

Ikke alene ligger vejen trafiksikkerhedsmæssigt helt forkert, men anvendelse af denne udkørsel vil sende SAMTLIGE store tonstunge lastvogne med grus gennem Tune – både når de skal til og fra grusgraven.

Det er nemlig KUN muligt at komme ind på den pågældende vej, hvis man kommer fra Tune, da der ellers vil blive tale om et sving på cirka 300 grader.

 

Forkert grundlag

Samtidig er tilladelsen givet på et helt forkert grundlag, da det over for beboerne på den pågældende vej er fremført, at der tidligere har været ud- og tilkørsel til grusgrav fra den pågældende vej.

Men den pågældende udkørsel skete næsten direkte fra den daværende grusgrav og var derfor 90 grader.

I brevet fra Region Sjælland skriver en geolog/konsulent fra Region Sjælland i en orientering til beboerne, at ”Region Sjælland har fra Nymølle Stenindustrier A/S modtaget ansøgning om råstofindvinding på Roskildevej 68”:

– Ansøger forventer, at indvindingen tager 10 år med en årlig indvinding på 100.000 kubikmeter. Der skal ikke indvindes råstoffer under grundvandsspejlet…

Skatteborgerne i Greve betaler

Det betyder i praksis, at en grusgravning i Roskilde Kommune får tilladelse til at sende cirka 40 store lastbiler fyldt med grus gennem Tune.

Det bliver altså skatteborgerne i GREVE KOMMUNE, der skal betale vedligeholdelse af vejene til og fra grusgraven, og da blot én enkelt stor lastvogn slider svarende til cirka -20.000 – 25.000 personbiler på vejene, kan man se, at der er tale om et voldsomt vejslid i Greve Kommune.

Lodsejer sagde NEJ

Det havde været langt mere oplagt og mere trafiksikkert at anvende indkørslen fra Roskildevej 66, men der har Nymølle Stenindustrier ”ikke kunnet få tilladelse af lodsejer til at benytte denne vej”.

Det mest groteske er, at det fremgår af skrivelsen fra Region Sjælland, at overkørselstilladelsen er givet af Greve Kommune. Det vil TunePosten bede borgmester Pernille Beckmann, der i øvrigt også er medlem af bestyrelsen i I/S Hedeland, om at forklare.

Det vil i øvrigt med stor sandsynlighed kun være et spørgsmål om tid, før der sker en dødsulykke ved den pågældende udkørsel, idet trafik fra Tune kommer fra en lille bakke og først sent vil kunne opdage de store lastbiler.

TunePosten vil i næste nummer, der udkommer 28. januar uddybe sagen og vil blandt andet forsøge at få en kommentar fra borgmester Pernille Beckmann.