Nyheder

Ekstra penge til lærere afsættes efter elevtal

Greve Kommune får 2,8 millioner kroner fra den nationale pulje til flere lærertimer allerede i dette skoleår. Pengene fordeles efter elevtal. I alt får Greve Kommune 8 millioner kroner ekstra over de næste år.

Der bliver flere lærere til at undervise eleverne på Greves folkeskoler i den kommende tid. Kommunen har fået 2,8 millioner kroner til at ansætte lærere, som en andel af de i alt 275 millioner kroner, som regeringen satte af på Finansloven til et løft af folkeskolen. Byrådet har besluttet, at pengene skal fordeles mellem skolerne efter elevtal.

Nye lærere på skolerne

Skolerne kan allerede nu gå i gang med at ansætte flere lærerkræfter. Det glæder Claus Jensen (V), som er formand for Skole- og Børneudvalget:

– Jeg er selvfølgelig rigtig glad for, at vi har fået penge til at ansætte endnu flere dygtige lærere på vores folkeskoler. Vores lærere gør hver dag en stor forskel i elevernes liv – både fagligt og menneskeligt, siger han.

Oversete privatskoler

Claus Jensen mener dog, at pengene skulle have været fordelt anderledes:

privatskolerne også burde få penge fra puljen:

– Det ærgrer mig, at vores privatskoler i denne omgang ikke er omfattet af aftalen, siger formanden for Skole- og Børneudvalget.

Udbetales i forhold til elevtal på skolerne

Det er politisk besluttet i byrådet, at pengene fordeles fladt ud på alle skoler, så pengene følger barnet.

– Det gør vi fordi, det er lettere at håndtere, hvad man så har de kommende fire år af økonomi på den enkelte skole, siger Claus Jensen.

Ikke til til udsatte og særlige behov

Claus Jensen så dog gerne også, at pengene blev fordelt mere efter behov end efter antal elever, da der er stor forskel på, hvad skolerne i Greve Kommune har af udfordringer:

– Vi er for tiden i gang med at lægge sidste hånd på en anden model omkring inklusionspenge, som vi giver til vores skoler til udsatte eller børn med ekstra eller særlige behov. Den model, vi bruger i Greve kommune p.t., tager udgangspunkt i en beregning for 2011, som jeg ikke synes er fair. Skolerne får hele tiden flere eller færre børn med særlige behov, og burde kunne tage udgangspunkt, i hvordan det ser ud år efter år. Det ville give en mere retfærdig model, siger han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *