Tune

Hastrup går til kamp mod lufthavnen

Nabofællesskabet i Hastrup har rettet henvendelse direkte til erhvervsministeren og peget på faktorer, der bør lukke for udvidelse af Roskilde Lufthavns aktiviteter

Nabofællesskabet i Hastrup, der vandt en sejr over bureaukratiet, da en lokal familie med et handicappet barn fik tilladelse til at bygge til deres bolig – på trods af reglerne med støjzoner omkring Roskilde Lufthavn har skrevet til erhvervsminister Simon Kollerup for at bede ham undersøger afgrænsningen og lovligheden af støjkonsekvensområdet ved Roskilde Lufthavn:

– Vi vil i den forbindelse spørge, om ministeren er opmærksom på, at der i forbindelse med Roskilde Lufthavns seneste tilladelse fra 12. januar 2017 blandt andet blev klaget over, at tilladelsen var i modstrid med beskyttelsen af Natura 2000-områder, skriver Nabofællesskabet.

Støjzonerne omkring Roskilde Lufthavn

Gav op

Det førte dengang til, at Københavns Lufthavne/Roskilde Lufthavn meddelte, at tilladelsen ikke blev udnyttet, og at tilladelsen bortfaldt.

Den 12. januar 2017 traf Roskilde Kommune afgørelse om tillæg til miljøgodkendelse til Roskilde Lufthavn, hvorved lufthavnens ”Rute Charter Fragt” (RCF) kvote blev tilladt udvidet fra 2.662 operationer til 12.000 operationer årligt, mens det årlige antal almenflyvninger blev reduceret, således at det samlede antal årlige operationer ikke ændredes.

Samme dag traf kommunen afgørelse om ikke-VVM-pligt for projektet. Afgørelserne blev påklaget af Tjæreby Landsbylaug og en omboende, der navnlig anførte, at VVM-screeningsafgørelsen var mangelfuld, og at der ikke var taget højde for nærliggende Natura 2000-område.

Trak sig tilbage

Stillet overfor denne klage valgte Københavns Lufthavne med udsigt til endnu engang at tabe ved klagenævnet, at man alligevel ikke ønskede at udnytte de mange starter og landinger.

Det er denne beslutning, Nabofællesskabet ønsker, at ministeren inddrager i en kommende analyse af muligheden for at ændre støjzonerne.