Skole-hjem(sam)arbejde får ny betydning
Børnene sidder hjemme. Lærerne sidder hjemme. Men undervisningen fortsætter. Og det går – til trods for løbende udfordringer og justeringer – okay, lyder det fra Tune Skole efter den første uge med online-undervisning.
De seneste dage har været en stor omvæltning for de fleste. Store dele af Danmark er lukket ned. Børnene kan ikke komme i skole. Alt aflyses. Håndværkere og ansatte i supermarkedet, politiet, sundhedsvæsenet og mange andre faggrupper tager nu hver dag ud i den forsvundne myldretidstrafik til job, mens andre er tvunget til at holde fri eller lukket. Folkeskolen har også haft travlt. På fire døgn skulle den omskoles fra klasseværelser til digital skole.
Den historiske onsdag
Da statsministeren gik på talerstolen klokken 20.30 onsdag aften i sidste uge, fik mange noget af en overraskelse. Af flere håndtag til at bremse corona-smitten blev der også trukket i det, som lukkede skolerne ned fra i mandags.
Udmeldingen var ny for alle. Også for skolelederen på Tune Skole, Vibeke Irene Havre:
– Pressemødet var ikke engang slut, før vi i ledelsen begyndte at ringe og skrive til hinanden for at finde ud af, hvordan vi skulle forholde os til det, og hvad vi skulle melde ud. Det var surrealistisk. Hele ens verden ændrede sig 180 grader. siger hun.

Aula gik ned
På omtrent samme tidspunkt i pressemødet lagde bekymrede forældre Tune Skoles kommunikationssystem ned i jagten efter svar på, hvad der nu skulle ske.
Mens mange unger ikke kunne få armene ned over udsigten til to ugers fri leg, Fortnite og corona-ferie, kunne de voksne ikke komme ind på Aula:
– Det betød, at klokken blev halv et om natten, før jeg overhovedet kunne komme på og skrive ud til forældrene, fortæller skoleleder Vibeke Irene Havre.
Hvor mange kommer i skole i morgen?
På pressemødet sagde Mette Frederiksen som sagt, at skolerne skulle lukke fra mandag. Men hun sagde også, at forældre der havde mulighed for det, hellere end gerne måtte holde børnene hjemme allerede fra torsdag morgen. Mange forældre var i vildrede. Hvad gør man?
– Vi anede heller ikke, hvad der ville ske næste morgen. På Lunden kom 45 børn i skole torsdag. Af de større på Højen kom 30. På Højen valgte vi at aflyse undervisningen og sende eleverne hjem, siger Vibeke Irene Havre.
Der går cirka 450 børn på Højen. På Lundegårdsskolen kom 11 af 250 elever i skole fredag.
Ingen nødpassede skolebørn
Det næste var, at skolebørn under 10 år skulle tilbydes pasning fra mandag morgen, hvis deres forældre havde kritisk vigtige job i for eksempel sundhedsvæsenet eller politiet. Eller på anden måde ikke kunne få passet:
– Vi har dog ingen børn i nødpasning på Tune Skole. Forældrene har været meget dygtige og taget det hele meget alvorligt. Jeg er dybt imponeret over, hvor hurtigt de har reageret, siger skolelederen og tilføjer, at det dog stadig er muligt at få nødpasning, hvis det skulle blive nødvendigt.
Udfordrede lærere
Tilbage til før weekenden. Det er torsdag morgen. Lærerne går hurtigt i gang med at forberede sig på, at det bliver mandag:
– Alle kigger på, hvordan de kan undervise på en anden måde. Men de føler sig faktisk ret privilligerede, fordi der er så mange digitale platforme, som gør det nemmere at have børnene siddende hjemme. Mange af platformene bruger eleverne også allerede i forvejen. Så de kender dem. Men der er forskel på alderstrin, og det er ikke så nemt for de mindste at begynde at bruge nye platforme, siger hun.
På fire dage blev det hele dog sat i system og lå klar mandag morgen. Nogle lærere video-streamer også deres undervisning. Men det har ikke kun været en skolefest.
Ændrer undervisning løbende
Allerede i løbet af de første par dage skulle der justeres. Og det fortsætter løbende.
– Man skal blandt andet hjælpe nogle af børnene med at få lagt mere struktur ind i deres arbejde. Fagligt skal der også skrues lidt ned nogle steder, fordi ting bliver sværere at lære uden en personlig underviser foran sig. Nogle lærere var også lige lidt for ivrige og lagde måske for mange ting ud på én gang. Det er ikke alle, som kan overskue dét. Men alle, både lærere, elever og forældre klør på. Alle gør det bedste de kan, siger hun.
God kommunikation
Lærerne er i godt humør og kommunikerer godt med elever og forældre, mener skolederen. Og lærerne forsøger også at finde løsninger, hvis noget ikke fungerer:
– Indenfor normal arbejdstid kan forældre altid kontakte lærerne. Og indenfor normal undervisningstid kan eleverne også skrive og få hjælp enten i Aula eller på telefonen. Nogle lærere har valgt også at svare tilbage om aftenen, fortæller hun.

Ingen må ekskluderes
Mange af børnene har det svært lige nu, siger Vibeke Irene Havre. Blandt andet ADHD-børnene:
– Det er bekymrende. De har behov for det kendte og for en fast struktur. De er meget udfordrede af det hele. Men lærerne holder tættere kontakt til inklusionsbørnene. Men vi holder også en særlig kontakt til deres forældrene. Der bliver taget hensyn, selvom lærerne sidder et andet sted og skolen er lukket, siger hun.
Men det er faktisk ALLE børn, der har det svært med situationen, mener hun:
– Der er ingen tvivl om, at alle savner hinanden. Både deres kammerater og nok også deres lærere. Der er børn, som lider meget under ikke at have fællesskabet. Og jeg har den bekymring, at det er meget svært for rigtigt mange familier, det vi oplever nu. Så drømmescenariet er selvfølgelig, at vi hurtigst muligt kommer tilbage til en normal hverdag igen, siger hun.
Pas på presset
De fleste henvendelser, skolen får fra forældre i disse dage, har været om tekniske ting. Nogle synes også, det hele er for overvældende, siger Vibeke Irene Havre:
– Men nogle siger også, at det er meget meget hårdt både at passe både børn og job og have styr på alle lektierne på nettet. Og det KAN være en stor opgave. Så vi må også prøve at skrue lidt ned for vores forventninger, så vi ikke alle sammen går ned med stress, slutter Tune Skoles skoleleder Vibeke Irene Havre.