Tune

Årtier med uvished om Ring 5 er lovlig

Transportministeriet afviser i et seks sider langt notat, at det er ulovligt i henhold til menneskerettighederne at reservere transportkorridorer i årtier uden at bruge dem

Som tidligere nævnt i TunePosten har transportminister Benny Engelbrecht været ualmindelig lang tid om at besvare et spørgsmål fra Martin Lidegaard (RV) omkring lovligheden af at etablere transportkorridorer – eksempelvis Ring 5 – der henligger i årtier med stærke restriktioner for beboerne i området, men uden at transportkorridoren bruges til noget som helst.

Martin Lidegaard henviste til en dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol – Sporrong og Lönnroth v. Sverige fra den 23. september 1982 – hvor det blev fastslået, at der er grænser for, hvor længe myndighederne kan reservere muligheder for etablering af infrastrukturanlæg.

Arealreservationen til Ring 5 transportkorridoren har eksisteret i 46 år, g det er meget længere end dommen i den nævnte sag omhandler.

 

Seks sider notat

Ministeren har brugt 3½ måned på at besvare spørgsmålet, og det er resulteret i et seks sider langt notat.

Ministeriet vurderer på baggrund af dommen ved Menneskerettighedsdomstolen, at planlægning efter Planloven ’som altovervejende hovedregel er erstatningsfri regulering’:

– Det gælder også for transportkorridorerne, der er fastlagt i Fingerplanen, som er udstedt med hjemmel i Planloven, konkluderer ministeriet.

Påstanden fra transportministeriet er, at ’Fingerplanens udpegning af transportkorridorer ikke direkte griber ind i borgernes ejendomsret, men kan have betydning for, hvilke muligheder ejeren har for at udnytte en ejendom i transportkorridoren’.

 

Ikke i strid med retsopfattelse

Samlet set er det ministeriets vurdering, at arealreservationerne til transportkorridorer ’ikke er i strid med den retsopfattelse’, som kom til udtryk ved den tidligere omtalte dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

– Hensynet til at undgå en unødvendig begrænsning af ejendomsretten vurderes imidlertid at tale for, at Fingerplanens arealreservationer til transportkorridorer med jævne mellemrum tages op til fornyet overvejelse. Det er sket i forbindelse med de seneste revisioner af Fingerplanen og vil ske i forbindelse med den nyligt igangsatte planlægningsundersøgelse for den nord-sydgående transportkorridor slutter notatet fra Transportministeriet.